Son haberler

Zamane çocukları için dijital mi gerçek oyunlar mı?


Topps’un Star Wars ve Şampiyonlar Ligi oyun kartları kolleksiyonerlerin dünya çapında gözdesi olurken, gelişme çağındaki çocukların arkadaşlık ilişkilerini güçlendiriyor, ticari zekayı geliştiriyor. Meraklısına hem dijital, hem de birebir oyun oynama ayrıcalığı sunuyor.

Dünya çapında tanınan, yetmişbeş yıllık geçmişe sahip Topps, Toptoyz A.Ş. ile Türkiye'de satışa sunuldu. “Değiş-tokuş” (çocuk dilinde “kapıştırma”) kartlarını değerlendiren Dr. Oğuz Demirsoy konuyla ilgili, çocuk gelişimi açısından bilgi verdi.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu ve Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı Mersin Eğitim Birimi'nin kurucusu olan Dr. Oğuz Demirsoy oyun oynamanın çocukların hayal gücünü ateşlediğini, aileleri, arkadaşları ve öğretmenleriyle aralarındaki bağı güçlendirdiğini vurguladı. Çocuklara dijital oyunları yasaklamanın mümkün olmadığını ancak, sanalları gerçek olanla dengeleyerek, bağımlılığın önüne geçileceğini söyledi. Dünyanın lider futbol ve kart oyunları firması Topps'un Match Attax ve Force Attax oyunlarını değerlendiren Dr. Oğuz Demirsoy, oyunların öğretici ve geliştirici özelliklerin çoğuna sahip olduklarını belirtti.

Dr. Oğuz Demirsoy dijital çağda birebir insan ilişkilerinde çocukların sosyalleşmeye adım atması ile ilgili olarak da şu bilgileri verdi; ''Biz eğitimde hala eski usül kötü alışkanlıklarımızla (belletme, ezberletme, mekanik tekrarlatma) devam etsek de, son 10-15 yıldır beyinle ilgili yapılan çığır açıcı araştırmalarla (neuroscience), gelişmiş ülkelerde eğitim dönüşmüştür. Öğrenmek ve gelişmek için artık birinci öncelik güvenli bağlantıdır (önce ebeveyn, sonra da öğretmenlerle). Klasik mekanik bilgilendirme veya otorite kurup, zorla öğretmeye çalışmakla bunu sağlamak imkansızdır.
En iyi öğrenmenin yaşam içinde deneyimle olacağı da artık kesinleşti: Ancak eylem veya pratik yapınca (ama mekanik değil) beyinde yeni bağlantılar kuruluyor ve yeni yollar açılıyor. Beyin hem yapısal, hem de fonksiyonel olarak gelişiyor. Buna "nöroplastisite" diyoruz; beynin esnek ve gelişebilir bir organ olmasını ifade ediyor.

Adı üstünde, oyun çocukluğu döneminde en iyi deneyim yaşama ve öğrenme yolu "müfredat" değil, oyun oynamadır. Oyun oynama aynı zamanda ebeveynler, gözetmenler veya arkadaşlarla çocuk arasında güvenli bağlantı kurmanın da en iyi yoludur. Her şey, ödülü (coşku, mutluluk, rahatlık) o anda kendi içinde yaşanan oyunla çok daha kolay öğrenilir. Çünkü direnç yoktur, ortam son derece olumludur ve "öğrenme şalteri" sonuna kadar açıktır. Hatta oyun, öykü, senaryo, tiyatro, simülasyon gibi araçlar şu anda erişkin eğitiminin bile olmazsa olmazı olmuştur. Durum böyle olunca, oyun ve oyuncak seçimi çok önemli hale geliyor.

Sanal oyunlar çok yaygınlaştı ve ciddi bağımlılıklara sebep oluyor.Ancak yasaklayamazsınız, çünkü artık sanal dünya yaşamımızın bir parçası. Ancak gerçek ve sanalı dengeleyebilirsek, bağımlılığı önleriz. Bunu da hem bahçede oynamayla, hem de elle tutulur gözle görülür oyuncaklarla yapabiliriz. Böylece bütünsel bir gelişim sağlamış oluruz.

Çocuklar ilgi ve yeteneklerine göre oyun sırasında hiç farkına varmadan birçok beceriler elde ederler ve bunlar yaşam başarısında (ev ve iş) mesleki teknik beceriden çok önce gelir. Tekniği öğretebilirsiniz, ama kötü alışkanlık, kısıtlayıcı inanç ve karakter gibi şeyleri değiştirmek çok zordur. Bu deneyimle öğrenilen becerilere "transfer edilebilir beceriler" diyoruz ve çocuk, bunları ileride her alanda sular seller gibi kullanarak başarılı ve mutlu olur: Liderlik, izleme, takım, ilişki, işbirliği, özdisiplin, amaca odaklanma, meydan okumalara göğüs germe, yaşamın matematiği (ezberin değil), pozitif tutum, kazanma ve kaybetmeyi öğrenme, yaratıcılık, esneklik, çeviklik, taktik, strateji... Bunları daha sonra teorik kurslarda öğretmek pek bir işe yaramıyor.

Einstein:"Hayalgücü herşeydir; yaşamda bizi bekleyen güzelliklerin ön izlemesi gibidir"

Oyunlar ayrıca hayal gücünü ateşler ve böylece iç enerjiyi tutuşturur. Einstein:"Hayalgücü herşeydir; yaşamda bizi bekleyen güzelliklerin ön izlemesi gibidir" demiştir. Hayal etmek insanın amacını, tutkusunu buldurur ve yolunu netleştirir; bu da mutluluk ve başarının en kısa yoludur.

Ben "Match Attax (UEFA Şampiyonlar Ligi resmi oyun kartları)" ve "Force Attax (Star Wars) oyunlarını, yukarıda kısaca özetlediğim kriterlere göre değerlendirdiğimde, bu oyunların öğretici ve geliştirici özelliklerin çoğuna sahip olduğu kanaatine vardım. Bunların diğer oyunlarla (bahçe, spor, sanat, doğa...) uygun bir kombinasyonuyla, çocuğunuzun bütünsel sağlığına, öğrenmesine ve gelişmesine önemli katkılar sağlayabilirsiniz.''

loading...

Hiç yorum yok

Bumerang - Yazarkafe